PoliTikTok: Hvordan Alex Vanopslagh erobrede ungdommen

Under valgkampen i 2022, stormede Liberal Alliance frem i meningsmålingerne, og endte med en stigning på 10 mandater siden valget i 2019. Det var særligt på det sociale medie TikTok, at partileder Alex Vanopslagh oplevede stor opbakning. 

Af Kirstine Marie Nielsen

Liberal Alliances valgplakater blev revet væk efter valgnatten, vendingen ”Daddy Vanopslagh” blev hyppigt brugt i de unges mund, og der startede en trend på det sociale medie TikTok, hvor Alex Vanopslagh var i fokus. De unge begyndte at dele videoer, med billeder af partilederen, hvor teksten ”Daddy Vanopslagh” meget af tiden prydede videobeskrivelser og kommentarspor. Liberal Alliance blev uden sammenligning, vinderen af de sociale medier, under årets valgkamp

Nye forventninger til sociale medier

I Lisbeth Klastrups bog ”Strategisk kommunikation på sociale netværksmedier” fra 2016, forklarer hun, at der med den stigende brug af sociale medier globalt, bliver oplevet en tilsvarende forventning til, at også personbrands og organisationer skal være aktivt til stede på de sociale medier.

Faktum er, at organisationer og brandpersonligheder nu skal agere i en medievirkelighed, hvor der ikke længere kun er tale om en massemedieret en-til-mange-kommunikationsform. Der kræves at organisationens kommunikation, bliver det, man blandt fagfolk kalder deportaliseret, det vil sige spredt ud på mange platforme. 

Politikere på de sociale medier

Når politikere benytter sig af sociale medier som kommunikationskilde, giver det mange muligheder for at styre den selvfremstilling som partiet ønsker. 

Ved at benytte de sociale medier, har politikerne fuldstændig kontrol over deres selvfremstilling, både til hverdag og i krisesituationer. Dette sker blandt andet fordi de her, uden om den etablerede presse, kan kommunikere direkte til deres interessenter og fans.

Først og fremmest giver det politikerne, muligheden for at lave en positiv fremstilling, som er stærkt styret af den selvfremstilling de ønsker.  Samtidig opnår de en større rækkevidde, hvor de kan nå ud til en bred parlette af interessenter, både vælgere, pressen, andre politikere og politiske aktører.                       Ved kontinuerligt at kommunikere til og med brugerne, vil politikerne opleve et stigende engagement– hvilket særligt har spillet en rolle for Alex Vanopslaghs kampagne på TikTok.

Det handlede ikke om politik

Forsker på Aarhus Universitet, Jesper Tække, er ekspert indenfor sociale medier og har givet et bud på, hvorfor netop Alex Vanopslagh opnåede den succes på TikTok som han gjorde:

”Han har haft succes med at komme ind der (på TikTok red.) som menneske, og har det særlige over sig, at de unge mener han er sjov, hyggelig, rar og spændende at se på og følge.” 

Jesper Tække uddyber, at Alex Vanopslaghs tilgang, på sin vis, har været tilpasset den unge målgruppe, der findes på TikTok: 

”Man kan se at det gør sig gældende, at det måske ikke så meget har været politisk indhold, men noget sjovt og nogle lidt mere menneskelige ting i forhold til at være ung, sådan som han har kørt på” 

Denne tilgang, gør dog også, at det politiske perspektiv, bliver sat lidt i baggrunden:

”Jeg mener også, at det viser sig, at de unge måske ikke ved specielt meget om politik og hvad han egentligt står for rent politisk” uddyber Jesper Tække.

Fællesskabsdannelse gennem TikTok

Lisbeth Klastrup beskriver ligeledes, at når det drejer sig om organisationer, der agerer på sociale medier, findes der mange fordele. Én af de fordele er, at politikerne kan opnå en forbundenhed til brugerne, altså en fællesskabsdannelse. Denne fællesskabsdannelse, som er set blandt de unge vælgere, har Jesper Tække, en forklaring på:

”Hvis TikToks algoritme ser, at man har set én af hans videoer til ende, så får man flere af dem, og så lærer man ham at kende. Det kan godt have en sammenhæng med deres fremgang”   fortæller han.

Alex Vanopslagh har altså gennem TikTok, formået, at skabe et fællesskab hos de unge vælgere. Han har fanget dem, der hvor de er, som netop er TikTok:

”TikTok har et kæmpe tag i de unge mennesker, for det har en god maskinlæringsalgoritme som formår at give én det indhold som man helst vil have, som faktisk overmatcher de andre medier” fortæller Jesper Tække. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *